|
Paracelsus in Frankenstein
metamorfoze - pisarna
Predstava je zgodba o štirih ženskah, ki živijo v pisarni.
Ujete v želje in spomine, v prostor lepote ponavljanja opravil in namišljenih
dolžnosti. Hermetični svet pisarne zapustijo le, ko gredo v mesto po nakupih,
ki njihov vsakdan napolnjujejo z novimi in novimi predmeti.
Kadar se ne morejo spomniti svojih sanj, si izmišljajo zgodbe in si jih
pripovedujejo. Vsaka nova zgodba se zdi popolnoma njihova, vendar kmalu
ugotovijo, da ne vedo v kateri od njih prebiva njihov spomin. Izmislijo
si neko novo telo, v katerega lahko potujejo, s pomočjo katerega so lahko
kjerkoli, v resnici pa ostajajo ujete v prostor, kamor so se za vedno
naselile. Ogromen fotokopirni stroj kopira njihove vtise iz vsakdanjosti
in hkrati beleži njihovo izgubljeno naravo.
frankenstein
Novo telo je prostor historičnega, zgodb torej, ki so
že zapisane, že odigrane.
Ofelija, Marjetica, gospa Bovary, Izolda, Faust, Hamlet, Prospero, Pamela
(Richardson), pisma Mary Shelley, misli Paracelsusa, Frankenstein, Mefisto,
Peter Schlemihl, Adrast, Izabela, Tri sestre... so podobe bolj resnične
od njih samih.
Zgodbe so kot nešteti plašči, v katere se vedno znova oblačijo in slačijo,
preobleka za skrivnost, ki je pravzaprav NI. Novo telo je nadomestno telo,
v katerem je ženska, igralka svojega lastnega vsakdana blizu zgodbi Frankensteina.
paracelsus
je Frankensteinov učitelj. Jedro zgodbe torej, kamor
se vrnejo vse pripovedi. Paracelzusova pripoved je ena od zgodb, ki jo
igrajo štiri ženske, v tej pripovedi iskalke večnega življenja.
iz kataloga
Mladen Dolar: Strah hodi po Evropi
(izbrani odlomki)
Frankenstein
Na prvi pogled je očitno, da je Frankenstein direktno nasprotje teme dvojnika:
stvor, ki ga je ustvaril Frankenstein, je edinstven, nima in ne more imeti
podobnika. Je stvor brez filiacije in genealogije, brez kogar koli, ki
bi ga pripoznal ali sprejel - tega ne more storiti niti njegov stvarnik
- , tako da je že v izhodišču odrezan od kakršnega koli narcističnega
vzgiba. Dejansko se večina zgodbe suče prav okoli tega, da bi si dobil
dvojnika, nekoga, ki bi mu bil podoben, družico, s katero bi lahko ustvaril
novo filiacijo, nov rod. To je zahteva, ki jo naslavlja na svojega stvarnika,
Frankensteina, in ker mu je ta ne bo ugodil, bo zgodba dobila svoj nadvse
tragični razplet. Stvor je tedaj Eden in Edinstven in kot tak niti ne
more dobiti imena - ne more ga reprezentirati noben označevalec, ne more
biti vključen v simbolno. To je odsotnost imena (v knjigi se večinoma
nanj referira kot na creature ali demon) v splošni zavesti spontano zapolnjuje
"ime očeta": na preprosto vprašanje, kdo je Frankenstein, bi
zagotovo večinoma dobili napačen odgovor - Frankenstein je namreč le ime
znanstvenika, ki je ustvaril brezimni stvor. (...)
Mehr Licht
Pardoks stvora je v zadnji instanci v tem, da utelešenje razsvetljenskega
subjekta, ki ga predstavlja, neposredno uniči razsvetljenski univerzum
in pokaže svojo mejo. Stvor je le majhen podaljšek znanstvenega prizadevanja,
ki zapolni manjkajoči clen, mu da eksistenco, prekorači neprekoračljivo
zarezo. Z dodatkom tega člena postane "velika veriga bivajočega"
kontinuirana in popolna, brez preloma lahko napreduje od materije k duhu
in od narave h kulturi. V zarezi je bil prazen prostor, ki ga je zapolnil
stvor, s tem pa dobimo univerzum, ki je nasprotje horror vacui: sklenjeni,
nerazcepljeni univerzum, ki nas sooci s horror plenitudis, grozo pred
polnostjo. Frankenstein prinese človeštvu iskrico, tako kot Prometej,
iskrico življenja, ki je hkrati mnogo več: obljuba povrnitve manjkajočega
izvora, zaceljenja rane kastracije. Toda zapolnitev vrzeli ima katastrofične
nasledke, tu razsvetljenstvo naleti na svojo mejo, vtem ko realizira svojo
predpostavko. (Tu na drugi ravni naletimo na sorodno katastrofo, ki jo
je pri dvojniku prav tako prinesla zapolnitev razcepa.) Dodatek, ki naj
bi univerzum zacelil, ga razdre.
...
Pogled monstra
... Tisto, česar Frankenstein ne more prenesti, je ravno belina pogleda
- yellow eye, watery eye - oči, v katerih je zenica skoraj take barve
kot beločnica in očesne jamice. Realizacija njegovih sanj, oživljenje
mrtve materije, prinese prevrat v grozo.
"... a zdaj ko sem končal svoje delo, je lepota sanj izginila, moje
srce pa sta napolnila dušeča groza in gnus. Ker nisem mogel prenesti pogleda
na bitje, ki sem ga ustvaril, sem zdrvel iz sobe..." (Mary Shelley,
318)*
Tisto, kar stvor napravi za unheimlich objekt, za
Stvar, je prav praznina pogleda. Stvar postane Stvar, ko vrne pogled.
Grozljiva pojava stvora je zgolj maska, ki uokvirja pogled. Pred tem pogledom
Frankenstein pobegne v svojo sobo, se nemirno sprehaja do izčrpanosti
in naposled zaspi. Ko se prebudi zaradi strašnih sanj (v katerih ne manjka
incestuoznih implikacij), ob njem stoji stvor - travmatična Urszene se
mora še enkrat ponoviti:
"... ob medli rumeni svetlobi mesečine, ki si je utirala pot skozi
polkne, sem zagledal stvor - bednega nesrečnika, ki sem ga ustvaril. Dvignil
je zagrinjalo ob moji postelji in njegove oči, če jim je sploh mogoče
reči oči, so bile uprte vame. (Ibid., str. 319)
Monster zasleduje svojega tvorca v spalnico, zalezuje
ga v domačnosti njegove Heimlichkeit, toploti in varnosti postelje. Ob
ponovitvi Urszene pride do inverzije: Če je Frankenstein stal in stvor
ležal, sta zdaj zamenjala mesti: če je prej Frankenstein bil opazovalec,
je zdaj opazovani. Ta inverzija konstituira fantazmatsko jedro. Rojstvo
stvora je rojstvo pogleda, a nekega pogleda brez subjekta, na mestu nemogocega
subjekta, pogleda kot fantazmatskega objekta, ki je os, okoli katere se
suče inverzija.
(...)
Ta podvojena prva Urszene ima kasneje v zgodbi še eno ponovitev. Stvor
medtem prestane proces Bildung in vstopi v kulturo, sooči s svojim stvarnikom,
mu pove svojo zgodbo in se nanj obrne z eno samo prošnjo: da bi mu ta
ustvaril družico, nekoga, ki bi mu bil podoben. Dejansko se Frankenstein
še vdrugo loti kreacije, v samotni škotski kolibi ustvarja svoj drugi
stvor, podobnika prvega. Toda kreacijo spet prepreči pogled: "Tresel
sem se in srce mi je zastalo, ko sem dvignil pogled in ob svetlobi mesečine
zagledal demona ob oknu. Strašen nasmeh mu je pačil ustnice, ko me je
gledal, kako sem izpolnjeval nalogo, ki mi jo je določil. ... Z občutkom
blaznosti sem pomislil na svojo obljubo, da ustvarim še eno bitje, kot
je on, in v navalu strasti sem stvar, ki sem jo obdeloval, raztrgal na
kosce." (Ibid., str. 436)
Pogled je dovolj, da prinese uničenje. Frankenstein se vidi videnega,
videnega pri kreiranju novega življenja, pri spočetju otroka. Ponovljena
Urszene nam pokaže nadaljnji fantazmatski zastavek pogleda kot objekta:
gre za nemogoči pogled navzoč pri lastnem spočetju. Pogled kot objekt
je tisti missing link med naturo in kulturo, tisto, kar lahko začeli subjektov
izvor, se vmesti v njegov manko, objekt kot natančen korelat subjekta,
S. To je tisti objekt, ki manjka, da bi se lahko sklenila vzročna veriga,
da bi subjekt lahko postal causa sui - Če bi ga bilo mogoče integrirati.
Pogled vznikne skupaj s subjektom, v momentu njegovega spočetja, kot neki
preostanek ločen od telesa, izključen, kot bo izključen stvor, ki bo ta
objekt utelesil. Objekt vznikne kot hors-corps in hors-sexe , izven "velike
verige bivajočega". Cf. Lecercle (1988)**
Frankenstein je v tem pogledu predhodnik nekega
zelo močnega fantazmatskega dispozitiva, ki se bo kasneje utelesil v celem
žanru time travel, potovanja skozi čas. Constance Penley je prepričljivo
pokazala, da je prav fantazma pogleda navzočega ob lastnem spočetju poglavitno
gonilo time travel štorij, kakršni sta npr. v zadnjem casu razglašeni
The Terminator ali Back to the Future. Toda pri Frankensteinu je vznik
tega pogleda smrtonosen, ne izmakne se v imaginarno, kot je to kasneje
postal običaj.
Druga Urszene ima še en pomemben rezultat: inverzijo razmerja stavnik-stvor,
"gospodar-hlapec". Vse dotlej se je namreč stvor na svojega
stvarnika obračal kot na gospodarja, ga prosil za družico, apeliral na
njegovo odgovornost itd. Zdaj se razmerje obrne:
" Hlapec, doslej sem te skušal razumno prepričati, a izkazal si se
za nevrednega moje blagohotnosti. Spomni se, da imam moč; zdi se ti, da
trpiš, a lahko te napravim tako bednega, da boš zasovražil sončno luč.
Ti si moj stvarnik, a jaz sem tvoj gospodar. Ubogaj!" (Ibid., 437)
Stvor se iz onega ničelnega subjekta, iz le bon sauvage, pretvori v strašnega
gospodarja, iz sina se pretvori v Očeta, kastratorja in maščevalca, nosilca
strašnega smrtonosnega užitka. Postavi se v vlogo eksekutorja, agenta
smrtonosne razsežnosti objekta, vse do strašnega konca. Od svojega stvarnika
se poslovi s prerokbo: "I shall be with you on your wedding-night."
"S teboj bom na tvojo poročno noc." In držal bo besedo. Pokončal
bo svojega tvorca, vso njegovo družino in nazadnje še samega sebe.
Odlomki so izbrani iz spremne študije k: Das Unheimliche (1994), Ljubljana:
Društvo zateoretsko psihoanalizo (Analecta)
Mladen Dolar je profesor na Oddelku za filozofijo na Filozofski fakulteti
v Ljubljani
Igor Škamperle: Paracelzus - Legendarni mož Dolgega življenja
Theofrast Bombast von Hohenheim, imenovan Paracelzus,
je presenetljiva osebnost, ki je ni lahko definirati. Pomembni inovator?
Strokovnjak za medicino in kirurg ali navaden šarlatanr človek z veliko
domišljijo, o tem ni dvoma. Manj jasna pa je njegova znanstvena disciplina.
Ne smemo pozabiti, da je živel v prelomnem renesančnem obdobju, ko se
je dobesedno vse spreminjalo, od ženskih pričesk in hlačnih nogavic do
teorije vesolja, Človeka in Boga. Niso se podirale teorije stare dvajset
ali trideset let, ampak zasidrani modeli, ki so narekovali človekov pogled
in so bili stari tisočpetsto ali dvatisoč let. Zato nas ne sme čuditi,
da so novi gnoseološki prostor ustvarjali ne-akademski ljudje; igralci
življenja, vandrajoči potepuhi, umetniki, magični učenjaki brez diplome.
Eden takih junakov je bil Paracelzus.
Bil je hecna, prostodušna, polemična osebnost. Rodil se je 10. novembra
1493 v Einsiedelnu v švici. V otroštvu je zgubil mamo in se l. 1502 z
očetom preselil v Beljak na Koroško. Pot ga je vodila v šole in širom
po Evropi, kjer naj bi veliko ljudi čudežno ozdravil. Vzorec bi lahko
povzeli tako: po prihodu v določen kraj ozdravi nekaj znanih oseb, kjer
je drugim spodletelo. Zaslovi. Dobi vplivne prijatelje, načelno podporo
in kakšno javno funkcijo. Vzbuja pozornost, a tudi zavist in odpor profesionalnih
zdravnikov. S kakšnim izpadom sam poskrbi za konflikt, nazadnje mora zbežati.
Paracelzus je zavračal avtoriteti Galena in Avicenne. Predvsem zato, ker
se življenje dogaja tu in zdaj. Farmacevte in akademike je prestrašil
z uporabo konkretnih prijemov, na primer s tabletkami laudana, čeprav
je bil njegov pogled na medicino holističen, celosten v najširšem smislu.
Človek ni ločen od naravne filozofije (philosophia naturalis), hkrati
pa je z uvajanjem specifikacij v odnosu do bolezni, do okužb in terapije
pravi predhodnik moderne medicine. Prvi je v zdravljenje poleg rastlin
uvedel kemične elemente, čemur pravimo iatrokemija.
Veliki in mali svet sta povezana. Gre za stare nauke , ki jih Paracelzus
oživi z zanimivimi novostmi. Človek premore v sebi svoje notranje nebo,
kar pomeni, da ustvarja podobe, ki so analogne planetarnim podobam in
morda premorejo iste kozmične moci. Paracelzus poudarja: ne gre za to,
da bi nebo s svojimi planeti in astrološkimi znamenji "vplivalo",
marveč v cloveku, v rastlinah in nasploh v vseh stvareh delujejo analogni
principi. Primer: kako hruška "ve", kdaj mora cveteti? Theofrast
odgovarja: pod vplivom letnega časa, ki določuje potek stvari, hkrati
pa ima vsaka stvar svoj notranji, inherentni čas. Paracelzus se tu približa
konceptu biološke ure, saj ta čas razume izrazito kvalitativno, če ne
že kar psihološko ali celo transferno. To namreč ni formalno zapopadljivi
in izmerljivi čas, ampak specificno sosledje, za vsako bitje posebej.
Premore notranjo vednost, oziroma je polno naravne luci (lumen naturae).
V središču ni preteklost ali formalni vzorec, ampak trenutek zdajšnjosti
in način doživetja. Prehajanje časa povzroča spremembe, zato se bolezni
zgodovinsko spreminjajo. Paracelzus zavrača substancialisticne teorije
splošnega hilomorfizma, ki so vladale stoletja, in odpira pot biološki
realnosti, ki se razlikuje od enovitega, urejenega astronomskega časa.
Vsako bitje ima svojo specifično hitrost, njen temelj pa ni anatomska
komponenta, ampak vitalni princip, ki ga imenuje archeus. Ta ima svojo
preddoločeno smer in na isti ravni povezuje dušo, telo in metabolizem
v dinamični splet. To troje je povezano. Akademiki se drže za glavo! Bombast
zapušča rigidne predstave dualizma telesa in duše; človeka sestavlja oboje,
soodvisno. Zaradi tega naletimo na teološki čas, ki se dotika duha, in
nima materialne reference. Ni merjen. Kaj to pomeni? Nekaj zelo preprostega,
meni Paracelzus, kar navsezadnje pozna vsak človek: gre za doživeti čas,
ki se nahaja v duhu, ne pa v začasni entiteti telesa. Zato trenutki kesanja,
sreče, veselja, niso časovni, ampak - meni Theofrast - se umeščajo v večnost.
Niso del, ne moremo jih označiti in opredeliti s številom. Na tem mestu
se Paracelzus implicitno res zelo približa modernemu poznavanju nezavednega.
V sanjah nam dogodek izpred enega meseca ni bližji od dogodka izpred desetih
let.
Omeniti moramo še eno konceptualno inovacijo: v sestavi materije. Človek
je povezan z naravo in njenimi tvarinami, povezujejo ju podobnosti ali
similia. Paracelzusa zanimajo analogije in povezave, tu ostaja holist,
medtem ko znanstvenika bolj zanimajo distinkcije, razlika, kvantifikacija.
Prav zaradi iskanja arhetipskih struktur podobnosti je Bombast napadel
staro doktrino štirih elementov (zemlje, vode, zraka, ognja) in si zamislil
tmeljno sestavo vseh stvari iz treh prvin (tria prima), to so: žveplo,
živo srebro in sol. Te so že sestavljene, vendar v vsaki snovi drugače.
Štirje tradicionalni elementi so le maternice, v katerih se rodi oziroma
oblikuje neki element. Tri prvine kot osnovna počela pa so nosilci kvalitet:
žveplo daje gorljivost, živo srebro zračnost in gibljivost, sol pomeni
ogrodje, stabilnost, fiksiranost. Vse tri prvine so pogosto vsaj na zacetku
prisotne skupaj, na primer v lesu, ki lahko gori; ustvarja dim, toploto
in energijo; nazadnje postane pepel. Ali drugače: žveplo zagotavlja aktivnost,
živo srebro vzpostavlja strukturno shemo, sol pomeni konkretno maso. Niso
kemične substance, ampak konstitutivni principi.
Po tej poti znanost kajpak ni nadaljevala, vsaj s Paracelzusovimi koraki
ne, sicer bi prišla morda predaleč. Njegovi nasledniki so razvili regresivno
tezo, češ da so žveplo, merkur in sol sestavljeni iz štirih elementov.
Toda Paracelzusovo žveplo je vodilo do mitičnega flogista, ki je z Boylom
pripeljal do teorije vnetljivih plinov. Paracelzus je morje, v katerem
ni lahko plavati. Vendar lahko rečemo, da pomeni odločilen korak na poti
k razumevanju organskega življenja, čeprav ta korak ni povsem jasen in
nas preseneča s čudaškimi nauki. Archeusa ne moremo opredeliti. Gre za
silo, ki materijo oživi in ustvarja individualna bitja. Fizična realnost,
trdi Theofrast, ni definirana vnaprej; oblikuje se skozi mnogotere individuacije
izoliranih moči, ki so se uveljavile in prevagale. Te moči, virtutes,
so neustvarjene in oblikujejo naravo, vanjo pa jih je vdihnil Bog. Toda
ko gre človek s Paracelzusom na pot od krčme do krčme, prepotuje vmes
tudi Kranjsko in se ustavi na Ptuju, v Idriji in še kje, podvomi, ali
ima ta načrt sklepno vrstico. Tesnobno se ozira, kje ju bo zasačil vrag,
ki je nekam hudimansko prevec zrasel. Strela jasna, kdo bi si mislil,
da je v naših deželah to mogoce. Theofrast se nasmehne. Najbrž ve, kaj
zmoremo sami ustvariti.
Tomaž Toporišič: Fotokopirati zgodovino, retuširati sedanjost
"Ko sem položila svojo
glavo na blazino, nisem zaspala, toda prav tako ne bi mogla trditi, da
sem razmšljala. Prevzela me je brezmejna domšsljija in me vodila, odstirala
pred menoj podobe, ki so se vrstile druga za drugo v slikovitosti, ki
je presegala običajne prikazni iz sanj." (Mary Shelley) (1)
Stanja zavesti med budnostjo in snom, psihopatologija
vsakdanjosti z generiranjem redundantno ponavljajocih se ritualov obredja
postindustrijskega simulakra psiholoških stanj, nezmožnih ujeti trenutke
stika subjekta z realnostjo objektov, ki ga obkrožajo, ne da bi lahko
ločeval med stopnjo njihove realnosti (materialnosti). Substitut za kreacijo
znotraj sfere romanticnega subjekta in njegove utopije svobode, ki jo
je reinkarnirala kot ponovitev najprej zgodovinska, potem neo-, za njo
pa (že znotraj zavesti o vseprisotnosti simulakra in odsotnosti substance,
ki jo zamenjuje kopija brez originala umetne inteligence) še postavantgarda,
postaja somnambulna travestija. Manično prevzemanje vlog dvojnikov, nekakšnih
fiktivnih stvorov, ki jih producira zavest akterk - akterjev predstave
Paracelsus & Frankenstein in ki po logiki avtopsije (tako kot mi sami)
vedno znova naletijo nase kot na drugo osebo.
V času, ko nihče več ne goji iluzije, da je (kot je bil prepričan Paracelsus)
mogoče izpopolniti, dopolniti naravo z alkimističnim procesom peke kruha
iz moke in vode, smo skupaj s slehernicami v ikonografijo biroja kot metonimične
zamenjave pars pro toto za sodobno civilizacijo obsojeni na fotokopiranje
banalnih fenomenov vsakdanjosti. Metamorfoze, ki jih manično skušajo doseči
akterke-akterji Paracelsusa & Frankensteina s svojo teatralizacijo
vsakdana, zdrsi v "heroične" vloge akterk - akterjev ikonografije
zgodovine umetnosti in mišljenja, se vedno znova končajo s povratkom v
realnost, ki se fotokopira sama v sebi, producira neskončno število dvojnikov
- stvorov. Ti so na videz popolnoma nenevarni v svoji zgolj papirnatosti,
a obenem akt njihove metamorfične kreacije edini omogoča poiesisu zavezano
alkimijo odrskih umetnosti, ki za trenutke pretrga hegemonijo sterilnosti
civilizacije, v kateri živimo in nas povede v polje Paracelsusa in njegove
galvanizacije principa erosa.
Svet je ujet v reprodukcijo, ki je zvedena na fenomen fotokopiranja, elegantne,
hitre, brezizhodne dejavnosti, ki je seveda zgolj prispodoba za odsotnost
svobode in sterilnost sodobne civilizacije. Znanstvenica Marry Shelley,
ki analizira, manipulira in poskuša kontrolirati naravo, a se nezavedno
ujame v obliko opresivne seksualne politike tako, da si razlaga naravo
kot ženskega Drugega ter poskuša doseči, da bi služila njegovim ciljem..."
(2), zamenjujejo novodobne slehernice - sleherniki, ki si zaman prizadevajo
trajno spremeniti svoje telo tako, da ga poskušajo vkopirati v telesa
mitskih likov - Ofelije, Izolde, Hamleta, Madamme Bovary, Fausta, Paracelsusa,
Frankensteina ... Poskušajo postati, se čutiti nekaj drugega kot to, kar
dejansko so, zavzeti, osvojiti vsaj to, kar je Paracelsus imenoval "sakralno
telo", če že ne "duše" same.
V izgubljenem paradižu pisarne se tako odvijajo odrske metamorfoze, v
katerih si znakovni sistemi podajajo roke, palimpsestno kopirajo matrico
na matrico, ki jih gledalčevo oko razbira po svoji volji in zmožnostih
- kot komično, groteskno, grozljivo, aburdno, solzavo, sublimno ...
Metamorfoze, ki jih pred nami doživljajo akterke-akterji, so metamorfoze,
ki so jim (naj si to priznamo ali ne) izpostavljeni tudi gledalci sami.
Pripeti na konvencijsko mesto sedišča nasproti prostora dogajanja kot
italijanske škatle, ki že stoletja vztrajno kopira realnost in v "alkimističnem
procesu" kovanja zlata iz srebra ustvarja nove in nove svetove.
Svet metamorfoz in transformacij akterk - akterjev predstave je postavljen
v interaktivni dialog tega, kar W. J. T. Mitchell poimenuje kot "nema
poezija in slepo slikarstvo", ujeta v proces nujnosti vida kot predpogoja
za percepcijo vizualnega ter sluha kot nujnosti za razumevanje jezika,
tako da najboljše slikarstvo postaja nema poezija. Besede vzraščajo pred
nami v ikonografski poplavi podob in njihovega gibanja, ki tako prevzema
elokventnost besed, a razpolaga z "artikuliranostjo nemih in gluhih,
govorico telesa in gibov, vizualnih znakov in ekspresij" (3), ki
vztrajno vstopajo v dialog z besedami kot "govorečimi slikami"
ali, če uporabimo formulacijo Leonarda da Vincija, "slepim slikarstvom".
Nema poezija in slepo slikarstvo v prostoru in času predstave, ki je seveda
zgolj simulaker razlicnih odslikav realnosti življenja in drugostopenjskih
preslikav tega življenja znotraj korpusov fragmentov literature in odrskih
umetnosti, skozi izbrane zgodovinske in za predstavo ključne citate vstopata
v dialog, iz katerega nastaja specifika odrskega dogodka tukaj in zdaj.
Če zgodovino pojavnosti odrskih umetnosti zadnjih dveh desetletij lahko
označimo kot vztrajnost principov metamorfoz in transformacij, ki generirajo
nove miniforme in minisvetove avtorskih poetik devetdesetih, znotraj katerih
ne moremo vec govoriti o intermedialnosti kot poskusu preseganja ujetosti
v okove odrskih zvrsti (gledališča, plesnega gledališca, mima, plesa,
baleta, vizualnega gledališca ...), potem je očitno vsaj to, da se odrski
dogodki danes vzpostavljajo kot vedno novi poizkusi ne vec doseči nekaj,
kar bo novo, a paradoksalno nekaj, kar je v osnovi neponovljivo, saj skozi
rizomatično črpanje iz različnih podstati nastaja meta govorica, ki se
vzpostavi in ukine znotraj projekta samega in se že v naslednjem procesu
novega projekta kreira na nov način, da bi se spet ukinila.
"Ambivalenco Mary Shelley do stvora" (J. Newmann) (4), ki je
še najbolj interpretabilna skozi logiko psihoanalize, tako pač kot odnos
Viktorja Frankensteina do stvora kot ženskega Drugega - narave, v univerzumu
pisarne kot postindustrijskega nadomestka tako znanstvenega laboratorija
kot friedrichovske ikonografije romantične alpske krajine zamenjuje shizofranost
slehernic. Kljub temu da akterke Paracelsusa & Frankensteina (tako
kot stvor) ne bolehajo za edinstvenostjo, da niso "stvor brez filiacije
in genealogije", dejansko delujejo kot nekdo, ki je "brez kogarkoli,
ki bi ga prepoznal in sprejel" (5), zato se zatekajo h klasični odrski
shizofreni poziciji. Bolehajo v bistvu za shizofrenijo fenomena igre,
nadevanja novih in novih citatnih podob. Na tej točki ni vec močna bodisi
"galvanizacija" stvora oziroma kakršnega koli umetnega bitja;
tako kot tudi ni možen proces poiesisa kot metamorficno - alkimisticnega
kovanja zlata iz srebra. V tej poziciji so, seveda za razliko od stvora
kot nekoga, ki je že "v izhodišču odrezan od kakršnega koli narcisističnega
vzgiba" (6), podvržene tudi narcisizmu, ki se kaj hitro lahko sprevrže
v neprijetno srečanje z njihovimi dvojniki.
Rezultati transformacij postanejo akterke same, vedno znova se spreminjajo
oziroma vračajo k temu, kar so, k samim sebi, same zase, iz samih sebe,
so same sebi svoj stvor - kreacija, do katere gojijo odnos ambivalence,
ki ni vec stvar spola Drugega, ampak ambivalentnosti do spola samega.
V tej ambivalentnosti akterke niso vec zmožne postati ne "tisti Drugi,
na katerega naslavljajo svoje fantazme", ne "narcistično dopolnilo,
boljša polovica, ki jim umanjka do narcisistične celote." (7) Res
pa je, da prav zaradi te ambivalentnosti, ki je obenem znamenje odsotnosti
zavezujocega psihografa (zapisa), lahko prevzemajo funkcijo "ekrana
za najrazlicnejše fantazmatske konstrukcije" - ta ekran nam skozi
podobe likov, ki jih prevzemajo akterke P & F v končni konsekvenci
le "vrača naše lastne pozitivne in negativne podobe." (8) Nas
sooča z nami samimi.
Tako kot v Frankensteinu Mary Shelley metamorfoza ne pomeni procesa zamenjave
naravnih oblik kot rasti in napredka, so tudi akterke Paracelsusa &
Frankensteina zavezane temu, kar Irving Massey označuje "metamorfoza
kot morbidni subjekt" (9). Če literarne metamorfoze lahko definiramo
kot sposobnost, da se karkoli spremeni v karkoli, potem lahko metamorfičnost
Paracelsusa & Frankensteina definiramo kot spreminjanje akterk-akterjev
v kogarkoli - ta kdor koli je seveda povezan(a) z njihovimi željami. A
dejstvo, da se lahko akterke spremenijo v kogarkoli, da bi se končno spet
morale vrniti k samim sebi, na isto mesto, ni stvar morbidnosti niti ne
tragičnosti. Njihova danost priča, da življenje mogoče res je drugje,
da pa je tako za njih kot za gledalce nedosegljivo oziroma da se iz procesa
metamorfičnega fotokopiranja vrnemo obogateni zgolj z morda res brezhibnimi
barvnimi laserskimi kopijami, ne da bi znali določiti naravo, izvor in
počelo teh fotokopij.
Fotokopirati zgodovino, da bi lahko retuširali realnost, fotokopirati
zgodbe drugih, da bi lahko retuširali svojo? Zakaj ne, saj je vse, kar
ni tukaj in zdaj, proces metamorfoz in fotokopiranja, preteklost in prihodnost,
ki sta po svojem bistvu nedosegljivi.
OPOMBE
1. Author's Introduction, v: Mary Shelley, Frankenstein, Bantham Books,
New York, 1981, str. XXIV.
1. Ann Mellor, Marry Shelley, Her Life, her Fiction, her Monsters, Methuen,
New York, London, 1988, str. 21.
2. W. J. T. Mitchell: "Mute Poesy and Blind Painting", v: Iconology,
Chicago and London, 1986, str. 116.
3. Jenny Newmann: "Mary and the monster: Mary Shelley's Frankenstein
and Maureen Duffy's Gor Saga", v: Where no man has gone before: Women
in science fiction, edited by Lucie Armitt, Ruthledge, London, 1991, str.
95.
4. Mladen Dolar: "Strah hodi po Evropi", Das Unheimliche, Društvo
za teoretsko psihoanalizo (Analecta), Ljubljana, 1994, str. 87.
5. Isto, str. 97.
6. Isto, str. 97
7. Mladen Dolar: "Iignota nativitas, occulta mors", spremna
študija v Kaspar Hauser, zbornik, Krtina, Ljubljana, 1996, str X.
8. Irving Massey: The Gaping Pig, Literature and Metamorphosis, University
of California Press, Berkeley and Los Angeles, 1976, str. 1.
|