|
Mednarodni mestni
projekti / Peter Greenaway v Ljubljani / site specific / Zemljevid
v paradiž iz Ljubljane
Zemljevid v paradiž je v Ljubljani, Blaž Lukan,
Nedelo
Angleški umetnik Peter Greenaway je ustvaril unikatno
mojstrovino
S sinočnjim odprtjem Zemljevida v paradiž, ki ga je v kazematah na ljubljanskem
gradu oblikoval angleški filmski režiser (utapljanje po številkah, Kuhar,
tat, njegova žena in njen ljubimec, Prosperove knjige so naslovi njegovih
najbolj znanih filmskih stvaritev) in vizualni umetnik "eden najpomembnejših
umetnikov našega časa" kakor je bilo rečeno v predstavitvi, se je
v Ljubljani končal "festival Petra Greenawaya" kot je to prioreditev
poimenoval britanski veleposlanik David Lloyd, slovenski minister za kulturo
Rudi Šeligo pa je poudaril, da se je Greenaway lotil zahtevne naloge -
v likovno govorico ujeti resnico našega časa. Angleškega umetnika je pozdravila
tudi ljubljanska županja Viktorija Potočnik. Greenawayeva postavitev v
grajskih kleteh učinkuje monumentalno, čeprav je sestavljena iz "drobnarij"
(svinčniki, pisma, svinčene uteži, zlati obroči, peresa), ki skušajo ponazoriti
pot v raj, sestavljeno iz dvanajstih postaj. Ne gre za konvencionalno
likovno postavitev, ampak za pravi mali spektakel, opremljen s svetlobnimi
in dimnimi učinki.
Razstava, ki se lepo vključuje v slikovit prostor, bo odprta do 8.novembra,
potem pa jo bodo uničili, še prej pa poslikali, tako da bo živela le v
našem spominu in na fotografijah, kar je izvirna avtorjeva zahteva. Ljubljanski
zemljevid sodi v sklop desetih zemljevidov, ki jih bo Greenaway postavil
med drugim tudi na Švedskem, v Litvi, Italiji in drugod.
Kartografija vzporednih svetov,
Judita Krivec Dragan, Delo
Greenawayev zemljevid v raj v kazematah ljubljanskega gradu
Vizualno izjemno fascinantna in monumentalna postavitev poti v raj
Po sredini predstavitvi "Bolonjskih stolpov" na katere nas je
vabil angel iz kdo ve katerega prostora in časa, da si skozi podobe, projecirane
na fasado grajskih zidov in popisane v starodavni kaligrafski veščini,
ustvarimo zgodovinski, mitični in duhovni zemljevid znamenitega italijanskega
mesta Bologne, smo Petra Greenawaya doživeli v vsej njegovi enkratnosti
v soboto zvečer na ljubljanskem gradu.
Morda z mojo oznako enkratnosti marskikdo ne bo soglašal, bo pa vsaj moral
priznati, da se skrivnosti, enigmatični in vselej nekonvencionalni atmosferi,
ki jo izžarevajo njegovi filmi, očitno pa se v njej suvereno "sprehaja"
tudi on sam, kultni režiser novejšega britanskega filma in sploh uomo
universale našega časa, tudi pri nas ni odrekel.
Kako dosledno je razumel svoje umetniško poslanstvo v Ljubljani - enemu
od desetih evropskih mest, ki jih vključuje v svoj najnovejši razstavni
projekt zemljevidov - smo se lahko prepričali ne samo v monumentalni preostorski
instalaciji, kjer je z nenavadno senzibilnostjo povzel neprijazno zgodovino
bivšega dovoza in jetnišnice v kleti ljubljanskega gradu, marveč tudi
v "performansu" na sami otvoritvi, ki ga drugi žal nismo takoj
doumeli, s tem pa tudi umetnikove zamisli ne.
Morda pa smo si svojevrsten purgatorij, v katerem smo čakali, preden nam
je le uspelo spustiti se v časovno-prostorski tunel, ki nemara vodi v
Paradiž ali pa vsaj v drugi svet, zamislili sami, saj pri nas brez obveznega
"obreda" s protokolarnimi pozdravi seveda ne gre. Mrzlično pričakovanje,
hladen večer, dež, veliko besed sicer dobronamerna gesta po čaščenju gostujočega
umetnika kot zvezde, ki pa to očitno ni želel biti, vsaj ne na tak način,
in je-to smo od njega lahko tudi pričakovali-pustil govorniški oder prazen
ter spregovoril, ko je končno lahko, tam nekje na robu dogajanja, skrit
med množico, čisto v stilu svoje filmske izkušnje - kot glas iz ozadja
je nagovoril navzoče in jih povabil na popotovanje s pomočjo njegovega
simbolno berljivega zemljevida.
Ljubitelji filma zelo dobro poznajo Petra Greenawaya, malo manj je v naši
zavesti prisoten kot slikar in pisec, čeprav se vsa tri področja medsebojno
prepletajo, namen njihove sinergije pa je nemara najbolje izrazil avtor
s preprosto ugotovitvijo, da se je treba naučiti brati podobe. Nenavadno,
da tega po nekaj tisoč let stari zgodovini še vedno ne znamo, saj so bili
najstarejši zapisi v zgodovini človeške družbe likovni, znakovni, zato
pa univerzalni in arhetipni načini sporazumevanja med ljudmi, iz različnih
časov in prostorov. Na ta način je mogoče brati tudi njegove filme, saj
bolj kot s samo zgodbo govorijo s prepričljivimi, izrazito likovno predstavljenimi
podobami, posamezni kadri pa utegnejo prevzeti vse značilnosti klasične
slike. In obratno, elementi njegovih instalacij si sledijo podobno kot
kadri, v njih upošteva posebno svetlobno in glasbeno mizansceno, in ko
gre za snovnost, jo prekrije simbolna mreža, kakor jo poznamo iz filmov,
recimo kult telesa, števila in geometrijske forme.
Greenawaya privlačijo zemljevidi, vsakovrstna kartografija osebnih in
kolektivnih zgodb, zgodovine, možne verjetnosti, imaginarnih svetov, ki
pa imajo zmeraj nekaj stvarnega, kar lahko povezže v obče prepoznavno,
čeprav osebno in ikonografsko zapleteno videnje, še posebno zato, ker
je zanj sleherna meja človekovega zavedanja in znanja prehodna. Ljubljana
ga ni pritegnila zaradi usode ali spomenikov, ki jih sami pojmujemo kot
prepoznavno identiteto, temveč v eni svojih najbolj tragičnih, največkrat
pozabljenih lokacijah, v trebuhu mesta, v podzemlju njegove centralne
točke, na realni in simbolni lokaciji stičišča ljudi in predmetov, prihodov
in odhodov, velikokrat dokončnih, v jetnišnici, kjer je v usedlinah časa
odkril svojevrsten zemljevid trpljenja, smrti in ljubezni (zadnja pisma
obsojenjcev svojim dragim).
To palimpsestno podobo stoletij, ki so jo oblikovali anonimni posamezniki
in v kateri je še zmeraj zaznal volj po krvi in fragmente materialnih
sledi odhajajočih, je z likovno intervencijo osmislil kot možno pot iz
ene realnopst v drugo, iz tega sveta v onega, v Paradiž, za katerega sicer
nihče od nas ne ve, kakšen naj bi bil. Pri tem je uporabil predmete, ki
so atributi vseh treh etap prehoda: smrt, poslavljanja in prihoda v svet
onkraj. Da ne bi gledalec, ki ga že tako ali tako presune vizualno izjemno
fascinantna in monumentalna postavitev v kazematah, na popotovanje šel
"slep", ga umetnik opremi z natančnim in razumljivim "vodičem"
v katerem spregovori tudi o svoji splošni simboliki, ter s paketom amuletov
vseh dvanajstih postaj, da mu bo iskanje Paradiža lažje. Poleg števila
100 je tokrat najpomembnejše 12, ki je eno najuniverzalnejših v številčni
simboliki na sploh, obenem pa obratno stevilu 21, ki mu je pendan in med
drugim pomeni bipolarnost dugha in materije, dobrega in zlega, zlasti
pa mejnik zrelosti in odgovornosti. A v bogato pomensko vrednost Greenawayevega
zemljevida se je moč poglabljati ure in ure, to pa na njegovi predstavitvi
v Ljubljani sploh ne bo tako težko, saj kot sem že omenila, so se tako
organizatorji kot umetnik potrudili, da ob grajski instalaciji ne bo treba
jamrati, da je to ena velika žalostkot vsa sodobna umetnost, v veliki
meri zato, ker jo je težko razvozlati. Peter Greenaway pouja slehernemu
ključ za branje le-te, če seveda koga ne moti tudi to, da pot v raj ne
vodi skozi prijazne simulacije vseh zemeljskih tegob in grdot osvobojenih
krajev. In da je pot enkratna in dokončna. Tako je najbrž menil umetnik,
ki je po obhodu "izginil", drugi pa smo se vrnili nazaj v naše
vice, pekel, morda pa komu že nebesa. - na kozarček.
Spomin in opomin, Nataša Petrešin, Delo
Ambientalna instalacija
Zemljevidi so se v zgodovini risali vzporedno z željo po kontroli in samospoznavanju.,
nemirnim in kolektivnim in raziskovalnim duhom in ekspanzivnimi obsesijami.
Zemljevidi ozemelj, po mnenju ameriškega kultnega teoretika Hakima Beya,
nikdar ne morejo biti točni, ker gre le za abstraktern približek izmikajoče
se brezkončnosti. Tu Bey uvede pojem psihotopografije, koncept mentalnnega
zapisovanja realnosti v merilu 1:1. Egipčanska in tibetanska knjiga mrtvih
vsebujeta izčrpne napotke in opise živim nevidnih poti in znakov, po katerih
naj se duša orientira v realnosti po smrti. Človekova zavest edina lahko
razprede osebni zemljevid, odsev zgodovine, izkušenj in vtisov, spominov
in asociacij. Prav na nagovarjanje te se je navezal Peter Greenaway, režiser
najpomembnejših sodobnih umetniških filmov, večmedijski umetnik in kustos,
s svojo monumentalno postavitvijo na ljubljanskem gradu.
Že prejšnjo sredo smo si na ljubljanske gradu lahko ogledali simulacijo
"metakinematografskega" dogodka, ki se je v Bologni zgodil minulo
poletje. Hkratno projiciranje petih videov na stene, ki obdajajo grajsko
ploščad (v Bologni so za projekcijo uporabili stene katedrale, mestne
hiše in druga pomembna zgodovinska poslopja nagnetena okoli glavnega trga),
je prikazovalo zgodovino mesta in zidanja stolpov na način sledenja kaligrafskemu
zapisovanju, milejši obliki grafitov, kot se je izrazil sam umetnik. Učinek
t.i. hiperpovršine, ki jo ima projekcija na že obsoječi fasadi, obenem
ruši pasivno kinematografsko izkušnjo, s svetlobo in zvokom raziskuje
in preoblikuje zgradbo. Izkoriščeno kot predimenzionirano platno oz. nosilec
elektronske slike, predvsem pa izpostavlja drzen odnos do njene zgodovine
vpisane v njenem (ne) materialnem nosilcu - kamnu, opekikompoziciji.
Zgodovina in njen sistem znakov, nastal po dogovoru in pripisovanju pomenov,
simbolika in intertekstualnost, bombardiranje vseh čutov, ustavrjanje
vizualno zgoščenih podob in prestopanje mej med posameznimi zvrstmi umetnosti
so najpogostejši elementi v zakladnici Greenawayeve filmske ter likovne
umetnosti. Ljubljano je doletela čast, da požene njegov najnovejši projekt
zemljevid v paradiž. V letu in pol bo izbrisanih še devet zemljevidov,
ki se vsi nanašajo na topografsko in mentalno podobo izbrane lokacije,
gre torej za ambientalne instalacije tipa "site specific". Kazemate
, prostor, ki je najprej rabil kot dovoz, kasneje urad in nazadnje spalnica
zapornikov je spremenjen v gledališču analogno postavitev, kjer je počasi
premikajoča se kolona obiskovalcev z vmesnimi postanki odigrala aktivno
vlogo pri dojemanju Greenawayeve celostne umetnine.
Vsak je dobil v dar vrečko z dvanajstimi elementi, ki jih je umetnik razstavil,
strogo organizirane - vsakega je sto primerkov - in obešene ter oštevilčene
na stenskih tablah. Znaki smrti, poslavljanja in pozdravni darovi, kot
jih poimenuje avtor, so na kolektivno in osebno zgodovino navezujoče priče,
spomin na preteklo in opomin na neizogibno. Da smo v območju prehodnega
stanja, namiguje tudi izjemno svetlobno oblikovanje (Miran Šušteršič),
kjer se, kot ilustracija Platonove prispodobe o votlini, sled otipljivih,
narisanih senc na zidovih, dopolnjuje s premikajočimi se lučnimi efekti,
že zapečatene usode se prepletajo s tistimi, ki se še odvijajo. Fizični
spust v instalacijo, kjer z navzočnostjo postanemo njen konstitutivni
moment, se zaključi z dvigom v vsakdanjo stvarnost, kjer se, tik preden
zapustimo prizorišče, srečamo z zapuščenim angelom. Za njim so projecirane
senca lestve, vezi mwed zgoraj in spodaj, in njegova dvojna senca, ki
govori o pripadnosti glasnikanam in njim. Umetniški dogodek, ki ga je
vredno memorirati.
nszsj
|