Mednarodni mestni projekti / Peter Greenaway v Ljubljani / site specific / Zemljevid v paradiž iz Ljubljane

Zemljevid v paradiž iz Ljubljane, Delo, 5. Marec, 2002 Blaž Lukan
(...) Eden od teh je tudi svetlobno-zvočno-likovni projekt desetih zemljevidov v paradiž, povezanih s konkretnim arhitekturnim prostorom. Kazamate na Ljubljanskem gradu so umetniku ponudile palimpsesten prostor, ki jim je sam dodal še serijo svojih historičnih inestetskih znakov oziroma sledi, zaobjetih v treh pomensko-estetskih sklopih: znaki smrti, poslavljanja in pozdravni darovi. Kako je do vsega tega prišlo, kako so potekale priprave na prvo izmed serije zemljevidov in kako je bilo to videti na koncu - vse to opisujeta beseda (slovenska in angleška) in slika v knjigi Peter Greenaway - zemljevid v paradiž iz Ljubljane (...) Najsi Muzeumovo izdajo imenujemo katalog, zbirka dokumentov ali umetniška knjiga - v vsakem primeru gre za učinkovit zaključek dobro opravljenega dela.

Britain in Slovenia, Pomlad 2000
Festival Petra Greenawaya oktobra leta 2000 je bil eden najbolj spodbudnih in uspešnih kulturnih dogodkov v Ljubljani. Filmski festival, mojstrska delavnica, zvočni in svetlobni spektakli na gradu ter končni dosežek - instalacija na gradu kot prvi izmed Greenawayevih zemljevidov v paradiž - so se zaključili s knjigo Petra Greenawaya Zemljevid v paradiž iz Ljubljane, izšlo v založbi, Muzeum, Ljubljana


Ona, marec 2002, Hermina Kovačič
(...) "Rad bi naredil atlas desetih zemljevidov v paradiž", je bil poprej izjavil. Vsak zemljevid bo velik in povezan z arhitekturnim prostorom; idealno gre za razna in različna arhitekturna okolja: stara, nova, javna, zasebna, cerkvena in posvetna. (...) Greenaway je tako sklenil obuditi preteklost in jo poudariti z elementi, ki bi hkrati obudili grajski zemljevid preteklosti in tudi kaj povedali o sedanjosti. (...)
Knjiga Zemljevid v paradiž iz Ljubljane je pravzaprav dnevnik obiska Petra Greenawaya v našem glavnem mestu: od zasnove projekta do priprav in izvedbe, popisana so tudi njegova srečanja s slovensko publiko in predsavitve njegovih drugih del.

Uroš Smasek, Večer, Knjiga o ljubljanskem zemljevidu v paradiž, 21, februar 2002
Peter Greenaway, Zemljevid v paradiž iz Ljubljane
Presenetljivo razkošno izdajo je pripravil Greenawajey gostitelj, ljubljanski zavod za umetniško produkcijo, posredovanje in založništvo Muzeum
(...) kontroverznega Greenawaya je tudi širša slovenska do sedaj poznala zlasti kot scenarista in režiserja številnih zelo specifičnih filmov, kot so "Risarjeva pogodba" (The Draughtsman's contract, 1982), Kuhar, tat, njegova žena in njen ljubimec, 1989 (The Cook, The Thief, his Wife and her Lover, 1989), Prosperove knjige, 1991 (Prospero's Books), ali Utelešenje knjige (The Pillow Book 19969), ter morebiti še po njegovem gledališkem ustvarjanju. V Ljubljani pa se je predstavil predvsem kot likovnik, za kar se sicer v glavnem smatra in s tem razlaga očitno močno vlogo likovnosti tudi v večini svojih filmov. V kazematah ljubljanskega gradu je s tukajšnjimi soustvarjalci, skladateljem Borutom Kržišnikom, avtorjem lučne podobe Miranom Šušteršičem in mnogimi drugimi, pripravil Zemljevid v paradiž iz Ljubljane (Map to Paradise from Ljubljana).
Unikatna ambientalna stvaritev je bila na ogled štirideset dni (do začetka novembra), pritegnila je štiri tisoč gledalcev in pomenila prvo od desetih iz Greenawayjevega nastajajočega mednarodnega projekta Deset zemljevidov v paradiž (Ten Maps to Paradise). Greenaway je o njem nekoč dejal, da bi rad naredil - torej tudi izdal - atlas zemljevidov v paradiž, od katerih bo vsak velik in povezan z arhitekturnim prostorom, pri čemer naj bi idealno šlo za čim različnejša arhitekturna okolja. Doslej je realiziral zemljevid še v Parmi.
Pričujoča knjižna izdaja torej predstavlja več kot ustrezen dokument tako tako prvega Greenawayevega zemljevidnega podviga. Pravzaprav presenetljivo, zlasti fotografsko razkošno knjigo Zemljevid v paradiž iz Ljubljane sta uredili Barbara Novakovič in Helena Pivec, fotografsko gradivo pa so priospevali Miha Kerin, Egon Kaše, Igor Omahen ter video dokumentarist Žiga Koritnik.
Spremnim besedam ljubljanske županje Viktorije Potočnik, ministrice za kulturo Andreje Rihter ter direktorja britanskega sveta Steva Greena sledi natančno dokumentirano Greenawayevo gostovanje, s posebnim poudarkom na ustvarjanju na ljubljanskem gradu od popolnega začetka (prvega ogleda z zasnovo strukture zemljevida) prek multimedijske predstavitve Greenawayevega projekta iz leta 2000 - osemdnevni svetlobni dogodek (Bologna Towers 2000 - Light event for 8 days), do najmanjših a bistvenih podrobnosti oziroma sestavin zemljevida. Greenaway jih je izbral na osnovi prizorišča, kazemat, kot nekdanjih ječ, oziroma jih nanizal, izhajajoč iz sistema ječarjeve plošče s klini za ključe celic: sto vozlov, sto krp, prepojenih z rdečo barvo, "Krvjo" ranjenih jetnikov, sto vezalk, zaplenjenih jetnikom; sto pisem, najverjetneje v poslednje slovo idr.
(...)

Peter Greenaway's Book

Britain in Slovenia, Pomlad 2000,
(...) "Izšla je tudi nova knjiga o Greenawayu, ki jo je napisalo šest vodilnih slovenskih umetniških kritikov, med njimi Majda Širca, Jure Mikuž in Lilijana Stepančič. Delo je dragocen prispevek k svetovni literaturi o fenomenu Greenaway."

nszsj