|
PROJECT 2 / Svetrloba
in gibanje / Marelični listi
Med ugodjem in užitkom
Jaša Drnovšek, Finance, 4.september 2001
Na Marelične liste Barbare Novakovič, ki so v produkciji
Muzeuma nastali kot del projekta 2-svetloba in gib, lahko brez večjih
zadržkov gledamo kot na učni komad, ki že v svojem izhodišču koordinate
časa dosledno zamenjuje s kategorijami prostora. Kolikor bolj se dramski
čas podreja dramskemu prostoru, toliko bolj in s toliko večjo hitrostjo
prihaja na površje pojem mesta, ki pozneje bistveno vpliva na sposobnost
večkratnega udejanjanja dramskih oseb. Dinamični mehanizem nenehnega praznenja
in zapolnjevanja mest znotraj dramske strukture je tisto, kar gledalcu
namerno odteguje izkušnjo iluzije, medtem ko mu v zameno omogoča vpogled
v notranji ustroj predstave. Ta je predvsem zgrajen kot sistem, kot mreža
gledaliških znamenj, znotraj katere dramske osebe obstajajo le, kadar
se po logiki naddodločujoce strukture znajdejo v medseboljnem odnosu.
Povedano drugace: vsi štirje protagonisti predstave (Aleksandra Balmazović,
Matej Filipčič, Barbara Novakovič, in Zoltan Pletl) so v mehanizem mreže
ujeti do te stopnje, da se lahko na odru konstituirajo edino prek (pogleda)
drugega.
Medtem ko je okvirna zgodba predstave - odlikujeta jo izjemno premišljena,
krožna dramaturgija (Irena Štaudohar) in občutek za dramski suspenz -
nastavljena precej ohlapno in je za razumevanje samega jedra Mareličnih
listov manj pomembna, jo konceptualno sestavljata dva dela.
Če uvodni del kostumografsko in kostumsko (razkošno stilizirani kostumi
iz parirja so delo Bjanke Ursulov) sodi v barok, je osrednji del podvržen
zakonitostim realizma. In če imamo v uvodnem delu, kjer protagonisti znotraj
erotičnih ointimnih razmerij nenehno zamenjujejo svoja mesta, opraviti
zlasti s seksualnim ugodjem, sta pozneje, skoraj do konca predstave, na
delu manko in senca užitka. Najboljši primer slednjega se nemara kaže
v mrzličnem pripravljanju in uživanju surove hrane, pri čemer sta šele
gibanje in vstopanje dramskih oseb v polje drugega tisto, kar daje smisel
dejanjem protagonistov on ontološkemu statusa DRAMSKIH IGRALCEV. Ritualno
odpiranje kovčkov, s katerim neuspešno prikrivajo svojo "pravo"
željo, skupinsko pitje iz krožnikov, ritmično trenje trdo kuhanih jajc
ob mizo, rahlo nevrotično ličenje ženskih likov, vse to so geste, ki kažejo
na nemoč simbolnega reda in na tragičnost posameznika v njem: edini izhod,
ki se kaže v narcisisticnem izkazovanju moči med obema moškima likoma
ali pa v spolnih odnosih, ki jih prvenstveno določa gon, je že vnaprej
zapečaten z grožnjo o izgubi želje.
Marelični listi so predstava, ki je kljub radikalni odprtosti svoje forme
prepričljiva zlasti v tem, da se na horizontalni ravni ves čas giblje
na meji: med željo in gonom, med ugodjem in užitkom, med barokom in realizmom.
Tisto, kar ostane vmes in kar v predstavi edino zares pripada gledalcu,
je ljubezen.
Kako vstopiti v odnos
Blaž Lukan, Delo, 4. September 2001
V Mareličnih listih (ni jasno ali gre za drevesne ali cvetne
liste) šelesti papir, ne listi, tudi razpoloženje ni niti jesensko niti
pomladansko, prej zgodnja zima, hlad, odsotnost ljubezni. Sicer njen temeljni
vzgon predstavlja strast, ali bolje, afekt oziroma neka (namišljenar)
razlika, ki ju loči. Strast je vroča, kulminirano čustvo, v afektu pa
je neki mrzel avtomatizem, ponavljanje, čeprav se kaže na podoben nacin.
Štirje protagonisti (Barbara Novakovič, Matej Filipčič, Aleksandra Balmazović,
Zoltan Plet), med katerimi poteka intenzivna skupinska dinamika, v sekvencah,
narativno preglednih in strukturno urejenih, spletajo in parajo relacijske
šive, v katerih pa kljub opazni investiciji ostajajo skorajda brezizrazni.
Tok uprizoritve je tako prej monoton kot razgiban, najmočnejši vizualni
pečat pa ji dajejo plastični kostumi Bjanke Adžić Ursulov. Kljub logični
razporeditvi prizorov v dramaturški niz njena zgodba ni dovolj razvidna,
nastopajoči imajo sicer imena, vendar jih le redkokdaj identificiramo
kot osebe, tako da sledimo bolj ločenim (abstraktnim) sekvencam, zgovornim
samim zase, kakor pa njihovi (fabulativni) povezavi. Šibka je tudi govorno-igralska
plat uprizoritve in nastopajočih pogosto ne razumemo dovolj. Najmočnejši
so Marelični listi (naslov je asociativno zgrešen) v trenutkih, ko se
izognejo pasti ilustriranja in produkcije "mnogopomenskih" simbolov
in se prepustijo lastni snovi, telesom v pulzivnem valovanju, dokončni
pognanosti v odnos, ki nato spodleti in se sprevrže v lastno nasprotje
oziroma v okamenelo in izpraznjeno grimaso. Tako je učinkovito ponavljajoce
se predstavljanje nastopajočih v krožno prepleteni mizansceni, ki vodi
skoraj do absurda, ter trzajoče telo Aleksandre Balmazović, ki vstopa
v odnose najbolj scela in brez predsodkov, pa je "kazen" za
to najizrazitejša.
Odlomek iz prispevka "Ko Shakespeare ponori",
o mednarodnem gledališkem festivalu v Mongoliji "World Contemporary
Theatre" UB Mongolija
Jasen Boko, Slobodna Dalmacija
(...) V Mongolijo je prispelo nekaj neodvisnih, manjših
skupin, vendar je zagotovo najzanimivejši projekt prikazan na festivalu
Marelični listi iz nam sosednje Slovenije, v izvedbi in produkciji neodvisnega
gledališča Muzeum v zasnovi in realizaciji Barbare Novakovič. Ta konceptualni
projekt z dušo govori o dveh parih, o strasteh, ki v njih divjajo, o ljubezni
in o njenem pomankanju, o brezsmiselnih pobegih od sebe in o večni potrebi
po emotivni izpolnitvi. Marelični listi so v svoji pojavnosti tudi likovni
projekt, ker gre za-celo v skromnih tehničnih pogojih, ki jih je ponudil
festival -izredno vizualno doživetje. Zanimiv projekt je del Mreže za
mobilnost teatra, ki se zavzema za mobilnost in gostovanja gledaliških
projektov, tako obstajajo realne možnosti, da ta projekt pripotuje tudi
na Hrvaško. Predstava Marelični listi, Barbare Novakovič, ki v predstavi
tudi igra ter igralcev / plesalcev Mateja Filipčiča, Aleksandre Balmazović
in Zoltana Pletla je inspirativen in umetniško provokativen gledališki
projekt globokih notranjih razlogov. (...)
nazaj
|