PROJEKT SPINOZA
|
Projekt Spinoza / Goce Smilevski: Spinoza
Goce Smilevski: Spinoza
Plesno-gledališka predstava Spinoza nastaja po dramski predlogi mladega makedonskega avtorja Goceta Smilevskega.
Avtor skozi celoten roman z večplastnim pripovedovalcem, vizualno močnimi opisi ter prepletanjem biografskih dejstev in
fiktivnih situacij poudarja in udejanja Spinozovo filozofijo, od substance zavračanja afektov do krepostnosti.
Dramsko strukturo gradi pet akrobatskih točk, ki Spinozi ponujajo
možnost, da na novo odigra svoje življenje; filozofa namreč
primerja z akrobatom, ki hodi po vrvi, se vihti na trapezu in izgine
v eni od svojih najljubših točk. Spinoza ima na izbiro pet
ključnih situacij, ki bi lahko spremenile tok njegovega življenja.
Besedilo prinaša v slovenski prostor aktualne teme, o katerih je
že v 17. stoletju razmišljal filozof Spinoza: svoboda,
afektirano, narava, Bog in človekovo bistvo. Besede so tukaj
glasbena partitura, ki neposredni govor izmenjuje z zunanjim
okoljem. S temi postopki naslavljamo tudi vprašanje pojavnosti ali
odsotnosti odrskega govora ter razmerja vidnega in nevidnega na
odru. Za Spinozov čas je bilo značilno povezovanje likovnih zvrsti
in njihovo združevanje v celostne baročne umetnine. Mojstrstvo
slikanja svetlobe in prostorskih kompozicij Rembrandta in Vermeerja
je izhodišče odrske študije, v kateri bodo likovni in svetlobni
elementi osnova za uprizoritev, saj geometrična metoda preči
celotno Etiko.
Predstava sestoji iz desetih sekvenc, ki so nanizane okoli
središča kot biseri na ogrlici. To zaporedje artikulacij ali
obrobnih, nepredvidljivih prizorov, ki delujejo kot "okolje", je
nevzdržno realnega.
Središčni prizori določajo zgodbo, vendar jih okolje nenehno
spodnaša, kot bi se nanizane kroglice razpršile v prostor in s tem
zamajale zanesljivost središča.
Zvok (govor itd.) se prestavlja iz zunanjega polja v središče ali
vdira na obrobje - je simptom relativnosti prostora. Med odrskim
realizmom in mehanizmi nezavednega je zev, ki jo premošča telo na
trapezu, s tem ko niha med točkama dveh gledišč: točko akterja
in gledalca. (Huygens v 17. stoletju izumi uro z nihalom.)
Fragmenti, ki sestavljajo galerijski performans Spinozova leča
(2016), se v predstavi Spinoza razširjajo v fabulo (drama) in v
gledališkem prostoru prestopijo v drug medij (ples).
Osnova gledaliških postopkov bo matematika kot jezik narave ter
bolj določno geometrija in optika s poudarkom na zrcaljenju,
konveksnem in konkavnem, nihanju.
Goce Smilevski je makedonski avtor, rojen leta 1975 v Skopju.
Šolal se je na univerzi Sv. Cirila in Metoda v Skopju, Karlovi univerzi v Pragi in na Srednje-evropski univerzi v Budimpešti.
Je avtor romanov Planet neizkušenosti, Pogovor s Spinozo (nagrada Makedonski roman leta 2003) in Sestra Sigmunda Freuda (Evropska nagrada za književnost).
Leta 2015 je napisal roman Heloiza: vrnitev besed.
|